Μουσικοκινητική αγωγή – Σύστημα Carl Orff!

Μία νέα δραστηριότητα ανακάλυψα ψάχνοντας για το τι επιλογές μπορώ να έχω με ένα βρέφος . Είμαι μία ανήσυχη και δραστήρια μαμά που διαρκώς ψάχνω για νέες δημιουργικές δραστηριότητες για μαμά και παιδί που θα βρεις εδώ . Έτσι λοιπόν , σήμερα θα μιλήσουμε για τη μουσικοκινητική αγωγή – Σύστημα Carl Orff. Αν θέλετε και εσείς να ξεκινήσετε αλλά δε γνωρίζετε τι ακριβώς είναι , αυτό το άρθρο θα σας βοηθήσει αρκετά !

Μάθε τα πάντα για τη μουσικοκινητική αγωγή σύστημα Carl Orff!

ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ…

Από την εγκυμοσύνη κιόλας της μαμάς , οι περισσότεροι μας παροτρύνουν να βάλουμε στο έμβρυο μουσική , όπως θα έχουμε παρατηρήσει και εμείς οι ίδιες πολλές φορές το έμβρυο κινείται μέσα στη κοιλιά της μαμάς  . Δε θα  μιλήσω για τις χιλιάδες και πολυάριθμες  θεωρίες και έρευνες που μιλούν για τα οφέλη της μουσικής  στη ζωή των παιδιών από τη βρεφική τους κιόλας ηλικία !Στο παρακάτω άρθρο καλύπτεται ένα μεγάλο μέρος για το τι είναι μουσικοκινητική αγωγή – σύστημα Carl Orff, που στοχεύει το σύστημα αυτό, τι δραστηριότητες περιλαμβάνει και τα πλεονεκτήματα!

ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ η μουσικοκινητικΉ ;

Είναι εντυπωσιακό, πως η μουσικοκινητική αγωγή απευθύνεται σε πολύ μικρές ηλικίες (βρέφη) μέχρι μεγαλύτερα παιδιά . Συγκεκριμένα , η δραστηριότητα αυτή μπορεί να ξεκινήσει από 6 μηνών, μέχρι όσο το παιδί θέλει να ακολουθήσει τη μουσικοκινητική αγωγή. Η δραστηριότητα αυτή γίνεται μαζί με τη συνοδεία γονέα καθώς είναι βιωματική. Η μουσικοκινητική αποτελεί την έναρξη για να μεταβεί το παιδί σε άλλα μουσικοκινητικά στάδια , καθώς μορφοποιείται σύμφωνα με τις ανάγκες και την ηλικία του παιδιού.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ αΓΩΓΗ ΣΥΜΦΩνΑ ΜΕ ΤΟ συστημα carl orff?

Η μουσικοκινητική είναι σύνθετη λέξη και αποτελείται από δύο λέξεις, όπως μπορείς να διαπιστώσεις και εσύ ο ίδιος , από τη μουσική και τη κίνηση. Πρόκειται για δραστηριότητες που συνδυάζουν μουσική και κίνηση μαζί , ωστόσο είναι μία ευρεία έννοια και σίγουρα πολύπλευρη . Το σύστημα Carl Orff είναι βασισμένο στο ότι η μουσική , ο λόγος και η κίνηση είναι τρεις αλληλένδετες έννοιες και είναι αμέσα συνυφασμένες μεταξύ τους με βασικό συστατικό το ρυθμό.

Γιατί παίζει σημαντικό ρόλο ο ρυθμός συμφωνα με τον orff;

 Ο Orff θεωρεί ότι ο ρυθμός είναι αυτός που παίζει σημαντικό ρόλο και τη συνδέει τη κίνηση , το λόγο και τη μουσική, όπου βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν όχι μόνο σωματικές αλλά και νοητικές ικανότητες. Τα παιδιά λοιπόν μαθαίνουν να εκφράζονται μέσα από διάφορα ακούσματα , κινητικά, σωματικά και νοητικά τα οποία σύμφωνα με αυτόν αλληλεπιδρούν ομαλά . Ένα από τα βασικότερα συστατικά της μουσικοκινητικής αγωγής  , είναι ο ρυθμός καθώς παίζει σημαντικό ρόλο στο να συγχρονίσουν το σώμα , τη κίνηση , και το λόγο με παλμικό και ρυθμικό τρόπο.

που στοχεύει η ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΉ ;

Σύμφωνα με τον Orff ,οι τρεις έννοιες που προανέφερα συνυπάρχουν αρμονικά μεταξύ τους και η μία έννοια ‘αγκαλίαζει΄’ και συμπληρώνει την άλλη κάτι που βλέπω και εγώ πρακτικά. Η μουσικοκινητική αγωγή – σύστημα Carl Orff  στοχεύει στο να αναπτύξουν τα παιδιά από μικρή ηλικία μουσική παιδεία και μουσική αντίληψη με έναν βιωματικό τρόπο. Τα παιδιά από βρεφική κιόλας ηλικία επιδίδονται αυθόρμητα σε διάφορες κινήσεις , μέσω λοιπόν της δημιουργίας , του αυτοσχεδιασμού και της φαντασίας τα παιδιά μαθαίνουν να ελέγχουν και να συγχρονίζουν τη κίνηση του σώματος τους, τις 5 αισθήσεις τους και το μυαλό τους μέσα από μία πληθώρα μουσικοκινητικών δραστηριοτήτων.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ

Τα πλεονεκτήματα είναι αμέτρητα τόσο για το γονέα όσο και για το παιδί καθώς την εμπειρία της μουσικοκινητικής τη βιώνουν εξίσου έντονα και οι δύο τόσο συναισθηματικά όσο και ψυχικά. Τα πλεονεκτήματα πραγματικά είναι πολυάριθμα:

  • Τα παιδιά αποκτούν νέα οπτικοακουστικά ερεθίσματα.
  • Συγχρονίζονται οι 5 αισθήσεις με το σώμα του.
  • Ενισχύεται η λεπτή κινητικότητα καθώς εξασκούνται και ενδυναμώνονται οι μυς του.
  • Βοηθά το παιδί στην ομαλή ανάπτυξη του.
  • Ενισχύεται η οπτικοακουστική του αντίληψη.
  • Ενισχύεται το αίσθημα της δημιουργικότητας και του αυτοσχεδιασμού.
  • Μαθαίνει να παίρνει πρωτοβουλίες και κατ’επέκταση γίνεται υπεύθυνο.
  • Διευρύνεται η φαντασία του.
  • Λειτουργεί συλλογικά σε ομαδικές δραστηριότητες.
  • ‘Εχει ρυθμό και παλμό τόσο στη κίνηση όσο και στο λόγο του.
  • Αποκτά μουσική παιδεία και μουσική αντίληψη από πολύ μικρή ηλικία.
  • Η μουσικοκινητική ‘περνάει’ μηνύματα στα παιδιά σε γνωσιακό και εκπαιδευτικό επίπεδο.
  • Προσδίδει βασικές αξίες καθώς τα παιδιά προπάντων μαθαίνουν να λειτουργούν με ενσυναίσθηση.
  • Γίνεται αποφασιστικό στις επιλογές και στα θέλω του , κάτι που θα το βοηθήσει και στη μετέπειτα ζωή του.
  • ‘Δένεται’ συναισθηματικά με το γονέα/συνοδό καθώς η δραστηριότητα αποκτά βιωματική μορφή.
  • Ψυχαγωγείται με ένα εκπαιδευτικό τρόπο.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

Όπως προανέφερα, στη μουσικοκινητική αγωγή χρησιμοποιείται η μουσική, ο λόγος , η κίνηση και όλα αυτά κάτω από την ‘αιγίδα’ του ρυθμού και του παλμού.

  • Μπαίνοντας στον όμορφο χώρο της μουσικοκινητικής αγωγής ,η δασκάλα παίζει ακορντεόν χαιρετώντας μουσικά και ρυθμικά ένα- ένα τα παιδιά βοηθώντας τα για την ομαλή προσαρμογή στο μάθημα με τα άλλα παιδιά
  • Τα παιδιά φωνάζουν ένα – ένα τα ονόματα με ρυθμό μέσω τη βοήθεια της μουσικής, των τραγουδιών και των μουσικών οργάνων.
  • Μαθαίνουν τις νότες και τραγουδούν στις άλλοτε ψιλές και άλλοτε χαμηλές νότες .
  • Τα παιδιά κρατούν μουσικά όργανα  και γίνεται περιγραφή με τη βοήθεια διαφόρων τετράστιχων , ποιημάτων και τραγουδιών.
  • Η δασκάλα μαθαίνει στα παιδιά να κινούν τα μουσικά όργανα με ρυθμό.
  • Ακούγοντας τα λόγια της μουσικής , η δασκάλα καθοδηγεί να μιμηθούν τον ήχο με ρυθμό . Για παράδειγμα αν το τραγούδι είναι αργό, τα παιδιά περπατούν με τον ίδιο τρόπο αν στη συνέχεια γίνεται γρήγορο το περπάτημα γίνεται εξίσου γρήγορα.
  • Μίμηση ή αναπαράσταση ανθρώπων ζώων ή πραγμάτων . Αν για παράδειγμα τα παιδιά ακούνε ένα το τραγούδι το οποίο πρωταγωνιστής είναι ένα λουλούδι , τα παιδιά θα κάνουν αναπαράσταση το λουλούδι που ανθίζει και μεγαλώνει…σύμφωνα με τα λεγόμενα του τραγουδιού πάντα. Παρόμοια παραδείγματα γίνονται και με τον ήλιο , το φεγγάρι, το χιονάνθρωπο και με ότι άλλο μπορείτε να φανταστείτε.
  • Τα παιδιά, κατά κύριο λόγο , κινούνται με ρυθμό και παλμικά σε κάθε τραγούδι .
  • Μαθαίνουν τα σχήματα , να αριθμούν μέσα από τραγούδια και μουσικοκινητικές δραστηριότητες. Για παράδειγμα μαθαίνουν πως το τύμπανο είναι στρογγυλό με στιχάκια και τραγούδια.
  • Η μουσικοκινητική αγωγή μαθαίνει στα παιδιά τα καιρικά φαινόμενα , τις 4 εποχές μουσικοχορευτικό τρόπο.
  • Τους δίνεται η ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πολλά μουσικά όργανα μερικά από αυτά είναι: (τύμπανο, πόνγκο, ξυλάκια, κλακέτες κ.α) αύτο βοηθά και τα παιδιά μελλοντικά στην επιλογή εκμάθησης ενός μουσικού οργάνων.
  • Τα παιδιά παίζουν μεταξύ τους και συνεργάζονται σε ομαδικές δραστηριότητες οπότε η μουσικοκινητική προασπίζει συλλογικό πνεύμα .
  • Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διάφορα εργαλεία όπως μουσικά όργανα , υφάσματα , ξυλάκια, μπαλόνια διάφορες υφές   κουνώντας τα παλμικά .
  • Τα τραγούδια περιλαμβάνουν πολλά εκπαιδευτικά μηνύματα τα όποια τα παιδιά μιμούνται ή ακούνε με ψυχαγωγικό τρόπο. Για παράδειγμα, αν ένα τραγούδι μιλάει να ευχαριστούμε το οτιδήποτε τα παιδιά μαθαίνουν να ζητάνε ευχαριστώ με απλό και εύληπτο τρόπο.
  • Μέσα από μία πληθώρα δραστηριοτήτων τους δίνεται η δυνατότητα να  αυτοσχεδιάζουν και να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους .
  • Κλείνουμε με αποχαιρετισμό μουσικοκινητικά!

Είναι μία από τις αγαπημένες μου ποιοτικές δραστηριότητες που περνάω με τη κόρη μου, καθώς περνάει εκπαιδευτικά μηνύματα με ψυχαγωγικό τρόπο και προσδίδει αξίες με ένα βιωματικό τρόπο τόσο για τη μαμά όσο και για το παιδί.

Δείτε επίσης :

-Τι είναι το messy play?

-5 δραστηριότητες για βρέφος.

-Φτιάξε βρώσιμες φυσικές δαχτυλομπογιές!

-Μετέτρεψε τα ντουλάπια σου σε παιδότοπο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.