Ένα μεγάλο κομμάτι μέσα στο σπίτι που περνάμε με την Αριάνα να με βοηθάει , να με μιμείται , παίρνοντας πλέον πρωτοβουλίες από μόνη της. Η Αριάνα , όπως θα δείτε , βουρτσίζει πλέον εντελώς ανεξάρτητη τα δόντια της χωρίς βοήθεια . Σίγουρα, όλο αυτό δεν έγινε μέσα σε μια μέρα… Χρειάστηκε χρόνος. Ίσως αναρωτιέστε πως θα τα καταφέρω και εγώ ; Ή ακόμα σκέφτεστε πως θα είναι ακατόρθωτο κάτι τέτοιο. Τίποτε μανούλα δεν είναι ακατόρθωτο! Πάμε να τα δούμε λοιπόν όλα βήμα- βήμα ;
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΟΥ ΘΑ ΔΕΙΤΕ:
Στο βίντεο θα δείτε πως ακολουθεί μία συγκεκριμένη σειρά και βήματα . Αυτό όπως θα διαπιστώσετε και εσείς, έγινε εφαρμόζοντας μικρά μικρά πράματα μέσα στην ημέρα. Συγκεκριμένα, μέσα από τη ρουτίνα , την επανάληψη , ένα ενδεικτικό πρόγραμμα και η φιλοσοφία του μοντεσσόρι συστήματος συνέβαλλαν για να μπορεί το παιδί να αυτό – εξυπηρετείτε .
ΠΟΤΕ ΞΕΚΙΝΗΣΑΜΕ ΤΗ ΜΕΘΟΔΟ ΑΥΤΗ;
Όταν διεξάγαμε το πρώτο βίντεο ήταν περίπου , η Αριάνα ήταν 18 περίπου μηνών . Όπου έδειχνα μερικές από τις δραστηριότητες και τις δουλειές που έκανε στο σπίτι , παίρνοντας από μόνη της κάποιες πρωτοβουλίες . Ωστόσο , ξεκινήσαμε πολύ νωρίτερα τη μέθοδο αυτή και τα αποτελέσματα ήταν αισθητά μέσα σε μόνο λίγες εβδομάδες . Σήμερα θα δείτε ένα βίντεο εξηγώντας σε αυτό το άρθρο , πως ξεκίνησε να βουρτσίζει και αυτοφροντίζει μόνη της τα δόντια της και πλέον χωρίς καμία βοήθεια .
ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΣΣΟΡΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
- Η Αυτοεξυπηρέτηση δημιουργεί παιδιά με αυτοπεποίθηση
- Τα βοηθάει να αποκτήσουν νέες δεξιότητες
- Έρχονται σε επαφή με νέα ερεθίσματα
- Η ενθάρρυνση από εμάς τους γονείς και η ΥΠΟΜΟΝΗ είναι το μεγαλύτερο μυστικό στη μέθοδο αυτή.
- Μαθαίνουν να είναι οργανωτικά και τακτικά.
- Παίρνουν πρωτοβουλίες και τα βοηθάμε να είναι αποφασιστικά
- Φροντίζουν και αγαπούν τον εαυτό τους από τη βρεφική τους ηλικία
Πώς να δώσεις στο παιδί το εύνασμα να βουρτσίσει τα δόντια του βήμα – βήμα !
Πριν ξεκινήσω να πω : πως οι παρακάτω συμβουλές είναι όλες αυτές που έχω βιώσει εγώ με τη κόρη μου εμπειρικά και πιστεύω θα βοηθήσουν και σε εσάς σε μεγάλο βαθμό.
- Αρχικά , το παιδί καλό θα είναι να έρθει σε μία πρώτη επαφή με την οδοντόβουρτσα ή ακόμα και να διαλέξει μόνο του ποια θέλει ( χρώμα, σχέδιο), να την επεξεργαστεί και να του εξηγήσετε τη χρήση του.
- Μίμηση : Σημαντικό είναι να βλέπει και εμάς να το κάνουμε καθημερινά , θα δείτε πως το παιδί θα θέλει να μάθει παραπάνω για το τι κάνετε ή να θέλει και αυτό να πιάσει την οδοντόβουρτσα μας . Και θα δείτε πως αν του τη δώσουμε θα προσπαθήσει να κάνει το ίδιο.
- Δημιουργήστε μία ρουτίνα όταν βουρτσίζετε τα δόντια σας , συνήθως αυτό θα είναι πρωί – βράδυ ή ότι σας εξυπηρετεί. Το παιδί όταν έρχεται εκείνη η ώρα θα θυμάται τι πρέπει να κάνει. Η Αριάνα για παράδειγμα, όταν ξυπνάει το πρωί πηγαίνει μόνη της στο μπάνιο και μου ζητάει από μόνη της να βουρτσίσουμε τα δόντια μας , το ίδιο και μετά το βραδινό μπάνιο . Τα παιδιά θυμούνται..
- Παροτρύνεται το παιδί να σας μιμηθεί , βοηθήστε το να βουρτσίζει τα δόντια του και δείξτε του τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει εξηγώντας κάθε φορά τι κάνετε. Το παιδί θα τα αποτυπώσει, όλα όσα κάνετε και θα δείτε πόσο γρήγορα θα σας μιμηθεί.
- Όταν ξεκινήσει να κάνει μόνο του τη χρήση της οδοντόβουρτσας , ενισχύστε την αυτοπεποίθηση του , ακόμα και αν δεν ακολουθεί τα βήματα σωστά ή δε βουρτσίζει καν τα δόντια του . Είναι και αυτό ένα μεγάλο κομμάτι που θέλει υπομονή και ένα μυστικό επιτυχίας.
- Ένα μεγάλο μέρος της Μοντεσσοριανής φιλοσοφίας, είναι το παιδί να βρίσκεται στο ίδιο ύψος με τα αντικείμενα . Αν δεν είναι δυνατό να δημιουργήσουμε έπιπλα στο ύψος του , τότε ένας πύργος εκμάθησης θα βοηθήσει σημαντικά σε όλα τα σημεία του σπιτιού.
- Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας του βουρτσίσματος, χρειάζεται από εμάς τους γονείς μεγάλη ΥΠΟΜΟΝΗ και ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ . Δίνουμε χρόνο στο παιδί και δε βιαζόμαστε ή αποφεύγουμε φράσεις όπως : « Έχεις αργήσει πολύ» , «Μη το κάνεις έτσι , άστο θα το κάνω εγώ» φράσεις όπως αυτές, ίσως αποθαρρύνουν το παιδί . Αρχίστε με τη φράση θα ήθελες βοήθεια , βλέπω ότι δυσκολεύεσαι θες να προσπαθήσουμε μαζί; Η βιασύνη μας ή η ανυπομονησία μας δε ίσως φέρει αντίθετα αποτελέσματα και σχηματίσουμε μία άσχημη εμπειρία για το παιδί.
- Είμαστε εκεί το ενθαρρύνουμε , το βοηθάμε , του δίνουμε πρωτοβουλίες , όταν δούμε ότι ξεχάσει να κάνει κάτι ή το παιδί “κολλήσει” ή έχει το αίσθημα της ανυπομονησίας , απλά του δίνουμε πρωτοβουλία.
ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ….
- Δεν είναι όλα τα παιδιά το ίδιο , κάθε παιδί έχει τους δικούς του μοναδικούς ρυθμούς. Οπότε , αποφεύγουμε τη σύγκριση με άλλα παιδιά .
- Δίνουμε χρόνο στο παιδί , όσο χρόνο χρειαστεί.
- Ίσως υπάρχει τρομερή άρνηση από το παιδί να βουρτσίσει τα δόντια του , του δίνουμε χρόνο , δε το πιέζουμε . Η πίεση ίσως φέρει αντίθετα αποτελέσματα και δημιουργήσει μία άσχημη εμπειρία.
- Δημιουργήστε στο χώρο που θα βουρτσίζει τα δόντια του ένα κλίμα χαράς , διασκέδασης , χορέψτε , τραγουδήστε βουρτσίζοντας τα δόντια σας ή φέρτε κάποιο αγαπημένο λούτρινο αρκουδάκι . Όλα αυτά χαλαρά και ανάλαφρα!
- Σημαντικό είναι να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που το παιδί θα μπορεί να αυτοεξυπηρετηθεί.
ΜΈΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΟΥ “ΜΑΤΙΑ”
Ίσως υπήρξα και εγώ κάποιες φορές ανυπόμονη ή χειρίστηκα μία κατάσταση λάθος, διότι μία μαμά καλείτε να κάνει πάρα πολλά μέσα σε ορισμένο χρόνο και ίσως να μην υπάρχει πάντα ο χρόνος και η πολυτέλεια αυτή. Όλοι οι γονείς έχουμε δύσκολες καθημερινές στιγμές…. Ωστόσο, τώρα βοηθάω εσένα, μέσα από τις δικές μου πρακτικές συμβουλές που ίσως σε βοηθήσουν αληθινά ! Μα πάνω από όλα ,για να μεγαλώσουμε παιδιά με αυτοπεποίθηση μέσα από την εκμάθηση αυτοεξυπηρέτησης, από μικρές καθημερινές δραστηριότητες , που είναι τόσο σπουδαία και σημαντικά για τα μάτια των παιδιών !
Εύχομαι να σας βοήθησα σημαντικά και θα χαρώ να μοιραστείτε μαζί μου τη δική σας εμπειρία!
Φιλικά ,
Μαρία!